Uddannelse
Hoveduddannelsen (HU) er den egentlige uddannelse til speciallæge (se Lægeforeningens hjemmeside). Det er en forudsætning for ansættelse i en thoraxkirurgisk hoveduddannelsesstilling, at man har gennemført en introduktionsstilling i thoraxkirurgi. Først efter gennemført hoveduddannelse opnår man speciallægeanerkendelse. Et hoveduddannelsesforløb tager ca. 5,5 år. Gennemførelse af hoveduddannelsesforløb i thoraxkirurgi er ikke automatisk fulgt af en ansættelse på stamafdelingen efter HU-stillingens udløb.
I øjeblikket er antallet af opslåede hoveduddannelsesstillinger på landsplan vekslende mellem 3 og 4 per år.
Nedenstående skitseres hoveduddannelsen i thoraxkirurgi som indtil videre gældende. Der findes i øjeblikket 4 forskellige hoveduddannelsesforløb afhængig af primært ansættelsessted (stamafdelingen).
VUU er løbende i dialog med Sundhedsstyrelsen om dimensionering af hoveduddannelses i thoraxkirurgi og nedenstående skema afspejler den seneste aftalte dimensionering.
Uddannelsessted | År 2026 | År 2027 | År 2028 | År 2029 | År 2030 |
---|---|---|---|---|---|
Aarhus | 1 | ? | ? | ? | ? |
Odense | 1 | ? | ? | ? | ? |
Rigshospitalet | 1 | ? | ? | ? | ? |
Aalborg | 1 | ? | ? | ? | ? |
Indstilling til SST om HU-forløb i thoraxkirurgi frem til 2030 som aftalt på møde i Videreuddannelsesudvalget d. 4. april 2025. Dimensioneringsplanen er vejledende og løbende genstand for justering afhængig af lokale uddannelsesbehov. |
Efter ansættelse i hoveduddannelsesstilling vil dit forløb blive oprette på uddannelseslæge.dk. Her vil dine ansættelser, kurser og de kompetencer, som du skal opnå i uddannelsen, fremgå. Den digitale logbog kommer til at fungere som din uddannelsesportefølje, og det er her alle uddannelseselementer skal dokumenteres med henblik på ansøgning om speciallægeanerkendelse. Du skal dog selv føre logbog over dine operationer, dine fokuserede ophold og ikke-obligatoriske uddannelseselementer. Din individuelle uddannelsesplan uploades til logbogen, ligesom efterfølgende justeringsplaner også skal logges her.
Det er dog vigtigt at understrege, at det er den uddannelsessøgendes eget ansvar, i samarbejde med uddannelsesstedet, at opnå de kompetencer, der er anført i målbeskrivelsen. Du har selv ansvaret for at de nødvendige kompetencevurderingsbilag og vurderingsskemaer (se højre spalte) bliver udfyldt.
Ved ansættelsens start skal tildeles en vejleder/mentor, der er den gennemgående vejledende person gennem hele forløbet. Ved ophold på anden afdeling skal der tildeles en vejleder under dette ophold. Den uddannelsesansvarlige overlæge på afdelingen er kontaktperson for den uddannelsessøgende.
Af VUU Thoraxkirurgi, maj 2022
Ved udvælgelsen af ansøgere til ansættelsessamtale og evt. mulig ansættelse i det thoraxkirurgiske speciale vil der blive lagt vægt på følgende prioriterede faktorer for at vurdere ansøgerens potentiale for thoraxkirurgi:
Der lægges endvidere vægt på en vis målrettethed i uddannelsesforløbet. Derfor vil erfaring fra relevante specialer (gastrokirurgi, karkirurgi, anæstesiologi, kardiologi eller lungemedicin) ikke nødvendigvis være ekstra meriterende.
Den motiverede ansøgning skal desuden indeholde nedenstående bilag (se også nedenstående skema):
Roller | Kompetencer | Dokumentation |
---|---|---|
Medicinsk ekspert Lægefaglig | Thoraxkirurgisk operativ aktivitet Thoraxkirurgisk teoretisk viden Anden operativ aktivitet | Operationslister (underskrevet af afdelingen) Godkendt i-forløb som medicinsk ekspert Udtalelse og Retznik |
Akademiker Forsker Underviser | Dokumenteret videnskabelig aktivitet Deltagelse i specialerelevante kurser/kongresser Tværfaglig og/eller fagrelevant undervisningsaktivitet | Publikationsliste (Pubmed udprint, eller anden dokumentation for antaget publikation) Kopi af kursusbeviser Antal timer med undervisning, type og overordnede emner |
Sundhedsfremmer | Sundhedsfremmende vejledning, rådgivning eller anden indsats som udviser ansvar for andres sundhed | Dokumentation for indsats (antal timer, beskrivelse) |
Leder Administrator Organisator | Relevant organisatorisk arbejde | Dokumentation kræves, hvor type af aktivitet udspecificeres |
Kommunikator Samarbejder | Dokumenteret evne til at kollegialt og tværfagligt samarbejde | Udtalelse fra vejleder SWOT-analyse |
Professionel | Motiveret ansøgning | Relevant ansøgning |
Der vil blive gennemført en obligatorisk ansættelsessamtale formet som et kompetencebaseret og struktureret interview, hvor ansøgerens evner vurderes i forhold til de øvrige kompetencer. I samtalen vil indgå diskussion af en medbragt case.
Følgende struktur vil blive brugt for samtalen:
Til samtalen skal ansøgeren medbringe en case som illustration af en problematik, som ansøgeren har stået i indenfor én af de fire lægeroller: leder/administrator, samarbejder, kommunikator, professionel. Casen skal være en hverdagssituation, og behøver ikke involvere en patient. Det kunne f.eks. være en samarbejdsproblematik med en kollega. Ved ansættelsessamtalen vil ansøgeren blive bedt om at præsentere casen mundtligt; problem og kontekst (2 minutter). Der må ikke benyttes powerpoint eller lignende. Ansøgeren blive bedt om at beskrive eget handlemønster i situationen og herefter reflektere over problemstillingen, forskellige perspektiver, løsningsmuligheder og handlerum (5 minutter). Herefter kan ansættelsesudvalget stille spørgsmål til casen (3 minutter).
Ansøgere der ikke bliver tilbudt hoveduddannelsesforløb, vil få tilbud om karrierevejledning. Ansøgere der tidligere har fået afslag, og er blevet tilrådet at søge andet speciale har ikke krav på at komme til samtale, selvom de formelle ansættelseskrav opfyldes.
Målbeskrivelsen angiver de teoretiske og praktisk-kliniske kompetencer, som kræves for at opnå speciallægeanerkendelse i thoraxkirurgi. Målbeskrivelsen er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, Uddannelse og Autorisation og Dansk Thoraxkirurgisk Selskab.
Bilag B – kompetencekortsamlingen for hoveduddannelsen kan downloades her.
Nedenfor kan downloades vurderingsskemaet til bedømmelse af operativ teknik (VOT) for hoveduddannelsen i thoraxkirurgi.
Uddannelsesprogrammerne beskriver, hvorledes de kompetencer, der er anført i målbeskrivelsen opnås i konkrete, lokale uddannelsesforløb.
Copyright © 2020 Dansk Thoraxkirurgisk Selskab